Кіпр запускає підрозділ з впровадження санкцій

Всі новини

Дата

14 Сер 2025


Цей підрозділ, відомий під грецькою абревіатурою EMEK, є частиною більш широкої реформи, яка включатиме приведення Кіпру у відповідність до Директиви ЄС 2024/1226 (Директива) про криміналізацію порушень санкцій ЄС. У липні 2025 року Європейська комісія зазначила, що 18 держав-членів ЄС не перенесли належним чином Директиву, яка встановлює загальні правила гармонізації визначення кримінальних правопорушень та покарань за порушення обмежувальних заходів ЄС.

 

Однак Кіпр уже відіграв значну роль у санкціях проти росії. Згідно з даними уряду Великої Британії, який допомагає у створенні нового підрозділу, з початку війни з Україною Кіпр заморозив російські активи на суму 1,5 млрд фунтів стерлінгів.

 

Створення EMEK та пов'язана з ним програма реформ базуються на трьох законах, які набрали чинності 25 липня 2025 року. Перший закон санкціонує створення EMEK; другий криміналізує порушення обмежувальних заходів ЄС, як того вимагає Директива; третій вносить зміни до закону про захист осіб, які повідомляють про порушення законодавства ЄС та національного законодавства. Ці закони консолідують раніше розрізнені механізми ліцензування та правозастосування та посилюють адміністративні та кримінальні інструменти, доступні органам влади.

 

Коли EMEK почне повноцінно функціонувати до кінця 2025 року, він матиме широкі повноваження для координації застосування санкцій між державними органами та надання вказівок приватному сектору. Він буде уповноважений розслідувати підозри у порушенні національних, європейських та санкцій ООН та накладати адміністративні штрафи у розмірі до 100 000 євро, а також 100 євро за кожен день продовження порушення. Він матиме повноваження розглядати заявки та видавати ліцензії та звільнення, пов’язані з санкціями, а також видавати обов’язкові директиви, циркуляри та настанови. Він також збиратиме інформацію з офіційних запитів, каналів звітування та національних реєстрів бенефіціарних власників. Він обмінюватиметься інформацією з місцевими та іноземними органами влади.

 

Його зусилля з забезпечення дотримання будуть тісно координуватися між місцевими регуляторними та правоохоронними органами, а також тісно співпрацюватимуть з міжнародними партнерами, включаючи Велику Британію та США.

 

Будуть введені нові окремі зобов'язання щодо звітності, які застосовуватимуться до всіх фізичних та юридичних осіб незалежно від будь-яких існуючих зобов'язань щодо звітності перед іншими органами відповідно до законодавства про боротьбу з відмиванням грошей. Фізичні та юридичні особи повинні повідомляти орган протягом двох тижнів, якщо їм стало відомо про кошти на території ЄС, які належать, перебувають у володінні або під контролем осіб, щодо яких застосовано санкції, які повинні були бути заморожені або які були використані протягом двох тижнів до включення таких осіб до списку.

 

Самі зазначені особи повинні повідомити підрозділ про всі кошти та активи, якими вони володіють, які вони утримують або контролюють на території Кіпру, протягом шести тижнів після включення до списку санкцій ЄС. EMEK також може безпосередньо надсилати офіційні запити про надання інформації будь-якій особі, яка, на її думку, володіє відповідними даними, хоча інформація, що підпадає під юридичну таємницю, звільняється від цих зобов'язань.

 

Кіпр також створює спеціальну правову базу для введення національних санкцій, таких як заморожування активів, заборона на поїздки та контроль за переміщенням товарів. Крім того, перенесення Директиви на національний рівень призводить до значного посилення покарань за недотримання вимог, оскільки навмисні порушення санкцій ЄС тепер можуть каратися штрафами в розмірі до 5 % від загального світового обороту або до 40 млн євро.

 

У найближчі місяці очікується опублікування додаткових вказівок, зокрема у вигляді вторинного законодавства та роз'яснень щодо процедурних питань.

 

Джерело: STEP